Vilken resa

Jag är precis hemkommen från vår midsommarsemester och sitter här och sorterar bilder och intryck. Vi åkte från Malmö till Skellefteå och sedan sneddade vi över landet till Härjedalsfjällen och nu är vi åter i Malmö. Bilden är från Bjurvattnet där jag har några av mina rottrådar. Den siste indelte soldaten i Bjurvattnet, Carl Blylod, var min gammelmorfar. Tyvärr insåg jag först när vi styrt kosan söderut att en rekonstruktion av hans torp sannolikt finns kvar där inne i skogen. Men jag är ändå glad att jag besökte platsen och det gav mig fler ledtrådar till mitt förflutna än vad jag hade hoppats på när jag åkte dit. Nu har jag några nya trådar att dra i och goda anledningar att åka norröver igen en annan gång.

6 Comments on “Vilken resa

  1. Visst är det spännande att komma till sina gamla anors platser! Jag har släktforskning som min andra hobby och gamla anor från Ravlunda och Skepparp, så jag har inte så långt som du.
    /Kerstin

    • Ja, det är verkligen jättespännande och jag har hittat fler trådar att dra i. Det kanske är dags att ta en kurs hos Stadskarkivet snart tänker jag. Perfekt att ha en inomhushobby också ju 🙂 Ravlunda och Skepparp i Skåne alltså?

  2. Vad roligt att du hittat spår bakåt! Och intressant läsning även för en obesläktad.

Kommentera

