Semesterbilder

Jag tittar på mina bilder från Norrlandssemestern och det finns inget där. Bilderna fångar ingenting av Höga kustens dramatiska landskap, ingenting av den där ljusa nätternas midsommarkänsla och absolut ingenting av overklighetskänslan jag kände inför fjälltopparna i Härjedalen. Det känns ofta så när jag fotograferat på resa, det blir liksom ingenting av det. Det är bättre att fotografera hemma, i de invanda miljöerna. Men dessa miljöer kan ju också kännas väldigt oinspirerande att åka till. Jag brukar bli inspirerad när jag väl står där med kameran, men tanken på att åka till en plats jag redan känner väl lockar inte. Summa summarum: jag känner mig extremt oinspirerad när det gäller det fotografiska just nu och hittar inte ens något i arkivet som jag lockas att arbeta med. Istället sitter jag här och surfar runt bland krukväxtbloggar och tänker att det kanske vore kul att starta ett trendigt krukväxtprojekt. Men nej, man skall stanna i, och fördjupa, det man redan påbörjat istället för att rusa vidare till något annat. Tror jag.

2 Comments on “Semesterbilder

  1. Inspiration kommer och går, ibland kan det vara bra att ta en paus.

    Jag känner igen liten det du säger, oftast blir de bilderna man tar hemma runt mer genom arbetade. Tror att det beror på att man känner sin när miljö och att man ser förbi de mest uppenbara vyerna och storslagenheterna (för man har sett dem förut), vilka man försöker fånga på semestern. Hemma försöker man hitta och fokusera på fånga annan skönhet på bild.

    Nåja hoppas du får tillbaka din inspiration snart.

    Ha det gott i sommar Sverige,
    Erik

  2. Jag tycker att du ska göra det du känner för, då blir det bäst. Vi intresserar för olika projekt vid olika tider 🙂

Kommentera

